“Gedoe in de klas”: Zelfontdekking en Samenwerking
Een ontdek-sessie bedoeld voor kinderen uit groep 7 en 8 om zelfbewustzijn, weerbaarheid, veerkracht, tolerantie, flexibiliteit en zelfredzaamheid te bevorderen. Door middel van interactieve groepsactiviteiten worden zij aangemoedigd om hun eigen gevoelens, gedachten en gedragingen te verkennen in relatie tot hun klasgenoten en leerkrachten. Gericht op Samen, Samen Werken en Samenhang en het stimuleren om zelf oplossingen te vinden.
De activiteiten bieden zicht op het eigen voelen, denken en doen. En daarmee dus ook zicht op hun directe omgeving: klasgenootjes en leerkrachten.
Dit veranderde (verbeterde) zicht op eigen handelen kan leiden tot de verhoging / verbetering van weerbaarheid, veerkracht, tolerantie, flexibiliteit en zelfredzaamheid.
Dit kan leiden tot individuele zelfzekerheid en de wil en vermogen om samen te werken.
De activiteiten worden aangeboden in 2 dagdelen van 3 uur uitgevoerd op 2 achtereenvolgende dagen.
In groepsvorm worden de grenzen van de comfort zone opgezocht en wordt ieder kind in de intimiteit van de eigen beleving uitgenodigd tot een ervaring te komen die meer helderheid geeft op het eigen voelen, denken en doen.
Door de antwoorden die verschijnen via open vragen, of door het gesprek met de groep achteraf kan de ervaring leiden tot nieuw zicht en kan spontaan invallen. Wij als begeleider of de andere deelnemers hoeven hier zelfs van geen weet te hebben.
In geen enkel geval zullen wij aandringen op verandering of zicht.
Naar gelang de weersomstandigheden wordt de plek van de activiteiten bepaald.
Kleding is aangepast aan de weersomstandigheden. In ieder geval dichte(sport)schoenen.
Doel:
Ontwikkelen van weerbaarheid, veerkracht, tolerantie, vertrouwen, flexibiliteit en
zelfredzaamheid door ervarend leren.
Resultaat:
De kinderen hebben ervaren wat deze leeractiviteiten inhouden. Leraren / begeleiders hebben
kunnen aanschouwen welke leerprocessen individueel mogelijk in gang zijn gezet.
Daarnaast zijn er handvatten gevonden om deze nieuwe inzichten in te passen.
Aanpak:
Wij zijn aanwezig met 1 begeleider/coach. Paul biedt de leeractiviteiten aan middels uitdagende groepsopdrachten.
Na iedere activiteit vind een korte bespreking plaats die helpt de opgedane ervaringen bewuster te beleven.